Filmové novinky

Recenze: Muž z oceli

USA 2013, režie: Zack SnyderMuzZOceli1

Žánr: Akční, sci-fi, dobrodružný

Stopáž: 143 min.

Hrají: Henry Cavill, Amy Adams, Michael Shannon, Kevin Costner, Diane Lane, Laurence Fishburne, Russell Crowe

Clark Kent neměl zrovna příjemné a hezké dětství. Přátele neměl a díky své výjimečnosti byl oblíbeným terčem šikany. Stal se však zázrak a jeho výjimečnost se ukázala i na jeho povaze. Nestal se zahořklým mužem toužícím po pomstě, ale jen po svém klidu a když bylo potřeba, neváhal a pomohl zachraňovat životy. Díky neočekával, dělal to z přesvědčení. Svůj podíl na tom měli jistě i jeho moudří a milující rodiče, kteří byli od jeho příchodu do jejich životů přesvědčeni, že je jejich syn něco speciálního a že dokáže velké věci. Byli to i oni, kdo mu poradil, ať nikomu neprozrazuje, kdo je, jelikož lidstvo na něco tak úžasného připraveno není. Lidé se prostě bojí věcí, které nechápou. Ovšem to by tu nesměla být jedna vlezlá reportérka, která se snaží Clarkovi a jeho dobrým a zázračným činům přijít na kloub. Konec konců viděla jeho schopnosti na vlastní oči a zachránil jí život. Lois Laneová je ale to poslední, čeho by se musel Clark bát. Kdepak na Zemi přiletěli členové jeho rasy – poslední přeživší obyvatelé planety Krypton. Jejich úmysly však nejsou ani trochu podobné těm Clarkovým, chtějí ničit, zabíjet a baží po pomstě. Takže na čí straně bude lidstvo stát? Dovolí nebezpečně silnému a mocnému mimozemšťanovi, aby je bránil?

Výjimečnost nového zpracování příběhů komiksového hrdiny v červené pláštěnce už tví jen v tom, že jméno Superman, padne ve snímku asi jen 2x a to až téměř na úplném konci. A stejně tak i pověstné černé brýle, uhlazené vlasy a kravata. Celkově je film pojatý tak nějak jinak. Chvíli se dokonce ptáte, to jako celý film bude jen o nějakém zarostlém tulákovi a jeho vzpomínkách na tátu v prostřizích nebo se taky bude něco dít? Jojo, poprvé se koukneme i na to, jak se Superman svým schopnostem učil, že prostě jen nevztáhl ruce a neletěl jako o závod, nebo že hned všechno slyšel, viděl a ani ho to nic nestálo. Naopak, stálo ho to dost sil, bolesti a samoty. Takže poměrně sympatickej chlápek, který ani neměl moc štěstí. Tedy vyjma úžasných adoptivních rodičů. Navíc umí být i poměrně vtipný, sexy a pořádně naštvaný, když na to dojde. A že na to dojde! Akce se skutečně koná a poměrně ve velkém stylu, jen je škoda, všech těch prostřihů a skoků, občas se člověk ani nevyzná v tom, co že to ten Clark dělá? Takže v tomto ohledu velké mínus. Ale jinak dobrý, bitky s ostatními Kryptoňany jsou skutečně diametrálně odlišné od toho, co jsme viděli v předešlých filmech. A aby taky ne, když ta technika je dnes vzdálená od té původní na miliardy let. Přesto to občas trošku nefunguje a některé létající scény jsou až moc umělé. Prostě je to vidět.

Man of Steel

I Lois Laneová je poměrně ostrá holka, která si nebere servítky a umí chlapy v uniformě poslat pěkně k šípku. Vlastně je to ona, kdo v celém filmu vypustí z pusy nejpeprnější hlášku. Její válečná reportéka se mi docela líbí, i když se mi zdálo že se v tom ději také tak nějak plácá a létá z jedné situace do druhé bez nějakých důvodů. Například mi nějak ušlo to, proč vlastně Zod chtěl na lodi Lois. Takže jisté dírky by tu byly. Za zmínku ale rozhodně stojí i kvalitní hudba a herecké výkony. Zod Michaela Shannona samozřejmě vede, na druhou stranu i Henry Cavill předvedl, že umí být víc než jen pěknej chlápek se svalnatým tělem. Překvapením je ale rozhodně Laurence Fishburne jako Perry White. Jehož postava je skutečně jen okrajová a přesto se k ní herec upsal. Jinak má ale snímek tak nějak odlehčenou atmosféru. Sama jsem se během něj několikrát přistihla, že se jen připitoměle usmívám. Jako by si kluci hráli na Supermana, skvěle se u toho bavili a nebrali to tak smrtelně vážně jako jejich předchůdci. A i když je z toho zábava cítit v každé vteřině, přesto jejich práce ve finále vyzní věrohodněji a seriózněji, než ta původní. Hm paradox co?

MuzZOceli3a

Dávám 70%. K naprosté spokojenosti mi chybělo několik věcí. Dokonce jsem jednu chvíli uvažovala jen o 65 %, ale nakonec jsem se těch 5 navíc rozhodla přidat za odvahu zkusit toto téma oživit a ukázat trošku jinak. Filmaři si posvítili i na tu „lidskou“ stránku hrdiny a zavedli nás i do jeho hlavy. No a pak samozřejmě plus i za kostým a za to, že se trenýrky konečně schovaly pod svrchní oblečení. Tipla bych si, že trička s S na prsou budou zase v kursu a budou se pěkně prodávat.

imdbcsfdweb